tundersziget

 

Tisztelt Ltogatk, Kedves Vendgeim!

Az ingyen on-line jsls, sorselemzs, elksztsnek nem felttele az oldalra val regisztrci csak a FRUMBAN

Itt!

Ezt is csak az oldalamat rt lland robot tmadsok tettk szksgess! Ha brmely kedves Ltogatm komoly anyagi vagy csaldi problmval kzd s elsznta magt arra, hogy segtsget krjen, akkor maga a regisztrci mr nem jelenthet lekzdhetetlen akadlyt, hogy cljt elrje!

Az nk megrtsvel n gy tbb rs felesleges munktl s bosszankodstl menteslk, s ezutn csak arra kell szentelnem a figyelmem, amirt ez az oldal megszletett!

Megrtsket/megrtseteket elre is nagyon ksznm!

 

 

Men
 
Bemutatkozom
 
KAPCSOLAT
 

A mgia
 
TAROT
 
ASZTROLGIA
 
Sajt rsaim
 
Szakrlis szimblumaink

Tarta

A magyar npmvszet szakrlis jelentse

Az utbbi szzadokban a rendkvl felgyorsult trsadalmi, gazdasgi vltozsok kvetkeztben gyenglt a hagyomny korbban meghatroz ereje. A npi kultrt vszzadokon keresztl rz, pol, gazdagt s rkt hagyomnyos paraszti kzssgek felbomlottak. Az idsebb nemzedkek kihalsval szertefoszlott az l npi mveltsg, a hagyomny rizte tuds. A gyors letformavltssal az egyn helyzete is gykeresen megvltozott, a hagyomnytalan vilgban talajvesztett, gykrtelenn vlt. Mindezekbl fakadan megvltozott a npmvszet szerepe, jelentsge is.

Egymstl elvlaszthatatlan, nehezen kibogozhat, de sszefgg folyamatok nyomn az letformavltssal pp egy idben tmadt fel az az rdeklds, ami tmentette a npi dsztmvszet forma- s dsztkincst, j ignyeknek megfelelen j szerepeket biztostott s j lehetsgeket teremtett a npmvszet szmra. A npi iparmvszet a npi dsztmvszetbl ered, annak szerves folytatsa.De ez mr nem a szoros rtelemben vett npmvszet, inkbb ekkortl nevezhetjk npi iparmvszetnek, leginkbb a gykerei miatt, ahonnan ma is tpllkozik.

Ez a folyamat hol kisebb, hol nagyobb lendlettel mig folytatdott. Visszatekintve gy tnik, nagyobb lendletet mindig akkor vett, amikor a nemzeti identits, nmeghatrozs vlt bizonytalann. Ma is, egy olyan idszakban, amit sok szempontbl a szthulls s taln jraptkezs jellemez, hasonl kihvsokkal vagyunk knytelenek szembenzni. Olyan korban lnk immr tbb mint ktszz ve, amikor a vltozsok rendkvl felgyorsultak. A fordulat kihvsa vgs soron abban ll, hogy az immr globlis egysgbe szervezd emberi trsadalom a kultra folytonossga rdekben jra megbecsli-e az eldk felhalmozott, megrztt tapasztalatt s keresni kezdi-e, majd hasznostani igyekszik-e a hagyomnyban, mint a kzssg kulturlis emlkezetben megrzdtt tudst. Azt a nlklzhetetlen szellemi s erklcsi tartalmat, ami zenet tud lenni a mban is, ami a deszakralizlt emberi trsadalomban a profn rt, “rtkvkuumot” tartalommal, legjobb esetben szentsggel tlti meg ltal, segtsget kaphatunk a vilgban val tjkozdsukhoz s a vilgban a megtapasztalhat, a llek kiegyenslyozottsghoz is nlklzhetetlen rend megteremtshez.

Az idk kezdete ta a megismers egyik legfontosabb formja a mvszet, amely klnbz formban a ltezs alapjaira krdezve alkot vilgkpet. A npmvszet egy nemzet kultrjnak jellegzetes rsze, ami a np egynisgt, a mltban felhalmozott tudst tkrzi. Ennek a tudsnak a kzlsre a kulturlisan sszetartoz, a kzs mlttal rendelkez kzssgek jelrendszereket hoznak ltre. Ilyen jelrendszer a beszlt nyelv is, de „a hagyomnyos paraszti kultra egyik jellemz vonsa ppen az volt, hogy ugyanazt a tartalmat tbbfle „nyelven” is kifejezhette… A nem szbeli nyelvek egyik fajtja ktsgtelenl a trgyak, a npmvszet trgyi vilga, a festett s faragott ornamentika a maga jeleivel”

A npmvszet motvumvilga is egy nyelv, olyan nyelv, amely bizonyos szempontbl elvlaszthatatlan a szbeli kommunikci nyelvtl. A kett kztti kapcsolatot jl jelzi az, amikor az brzolt ember- vagy llatalak szjbl nvny nvekszik, amelybl virg fakad. A npmvszet „virgnyelvnek” rtelmezst, a jelek, jelkpek rtelmnek felfogst, illetve tbbrtelmsgnek rzkelst ppen a nyelv, pldul a npkltszet is segtheti. Mr Lk Gbor 1942-ben megjelent „A magyar llek formi” cm knyvbl is kiderlt, hogy a magyar npmvszet virgszimbolikja segtsgvel a magyar np a szerelemrl szl, beszl szerelmi rzseirl. Nagy jelentsg eredmnye a npllektan szempontjbl is munkjnak a magyar np szimblumrendszernek felfedezse. Ezzel a kutats megalapozta a npmvszet jelkpei jelentsnek s tartalma megismersnek mdszert, hiszen letre kelnek, megszlalnak a motvumokon valban „beszl” szarvasok s pvk, rtelmet nyernek, megnylnak npmvszetnk indi, gai, levelei, rzsi, tulipnjai, feltrulnak a magyar llek vszzados, vezredes titkai.

Mindezek alapjn tbben is egy ma is rvnyes, mkd, szakrlis vilgmodell ltt mutatjk fel, a motvumokban felfedezik a szakrlis vagy vilgnzeti elemeket. Msok asztrlmtoszi rtelmezsi keretbe foglaljk a npmvszetet s ezzel mlyebb, kozmikus, vilgkpi zenetek jelenltre bresztenek r. Mindez azrt fontos, mert a ma uralkod szemllet nprajzi s trtneti jelleg s a dsztmny jelleget hangslyozza. Azt hangoztatja, hogy a npi dsztmvszetben fellelhet motvumok, dsztstlusok az uralkod trtneti stlusokbl szrmaztak a nphez, a np pedig csak jl-rosszul msolta ezeket a mintkat. A mai kutats mindkt megllaptst cfolta, azonban hinyzik egy motvum-rendszerezs, a kifejezsi eszkzk sajtos kdjnak rtelmezse, amellyel hajdan szakrlis, szertartsi vagy mvszi skon egyarnt s egymstl voltakppen elvlaszthatatlanul kzvettettek vilgosan strukturld zeneteket, kzs gondolatokat s rzelmeket. Az zenetek sajt jelentssel br jeleinek megrtshez ma radiklis mdon kell meghaladni az uralkod mvszetelmleti s ler nprajztudomnyi paradigmt. Ily mdon egymsba mosdik a szellemi s trgyi nprajz – azaz visszatall nnn eredend egysghez.

A szerves mveltsg jeleinek oly gazdag jelentsbokra van, az egyes jelek jelentstartalma sokkal rnyaltabb, mint azt jelen tanulmnyban alaposabban kifejthetnnk. Ezttal csak az alapszimblumok lnyegi s egyetemes rvnyre visszautal rtelmezsre s rendszerben lttatsra van lehetsg. Azrt fontos ez, mert a npmvszet vizulis jelkprendszerei megjelentik a magyarsg egykori hiedelemvilgnak s eredethagyomnyainak metafizikai vonst s rtkt is. A magyar np hiedelemvilgrl beszlve elssorban annak kozmikus-archaikus egysgre kell gondolnunk, a termszetfltti, a termszet s az ember egysgre. Enlkl sok minden ismeretlen maradna elttnk. A magyar parasztsg a mltbl nemcsak egy-egy motvumot, emlktredket hozott magval, hanem az egsz motvumkincsben, mint sszefgg jelrendszerben benne lappang archaikus vilgszemlletnek sok alapvet eleme is. Ez a vilglts, a jelekben rgztett s jelekkel kzvettett tuds pedig ma is rvnyes zenettel szl az ember helyrl a vilgmindensgben: feladatrl, lehetsgeirl, termszethez val viszonyrl, a termszetben s az ember nnn termszetben fellelhet trvnyszersgek megfigyelsrl s alkalmazsrl, a termszetben termszetesen s a termszettel val egyttlsrl.

A faragott trgyon, fazekas ltal ksztett ednyen a minta nem pusztn dszts, hanem sokkal inkbb kpi zenet. Azt mondhatjuk, hogy a jelentst hordoz kp (jelkp) dszt is, de jelentse az elsdleges. Az ember sidktl fogva gy alaktotta trgyait, hogy azok hasznosak legyenek, de ne csak hasznosak, hanem szpek is, m a rendeltetsen s formai megjelenskn tl valami magasabbat is kifejezzenek. A szentsghez kapcsoldni: ez a trekvs jellemezte vezredeken keresztl a hagyomnyos emberi kzssgek kultrjt. Praktikum, eszttikum, szakralits elvlaszthatatlanul egytt volt egy-egy trgyban. Egy szerves kultrban a htkznapi hasznlati trgyak az embereknek a szent tr s id, krnyezet megteremtsben segtenek. A npmvszet dszt minti, helyesebben: a vilg, mint egysges, sszefgg egsz tudst kzvett szimblumai ugyanis a mindensg rendjrl szlnak, gyakran vilgmodellt kzvettenek, vgs soron pedig azt a tudst, hogy a vilg jelensgei kztt rzkfeletti sszefggs ltezik.

Ezt a transzcendens tudst a hagyomny szimblumrendszerekben rizte meg. A hagyomnyos kzssgek jelkpeket teremt, jelkpekben gondolkod, jelkpeket trkt emberekbl lltak. Szimblumok rendszern keresztl alakult ki egy kzssg identitsa is. Egy dsztett trgyban a szimblum clzst s lehetsget jelent egy magasabb rtelem megragadsra is. „Aki si kpekkel beszl, az ezer hangon szl, amit meghatroz, azt megragadja s uralja, majd flemeli az egyszeribl s mlandbl az rklt szfrjba, az egyni sorsot az emberisg sorsv teszi, s ezzel elhvja azokat a segt erket is, amelyek az emberisg szmra mindig is lehetv tettk, hogy minden csapsbl megmenekedjen, s a leghosszabb jszakt is tvszelje. Ez a mvszi hats titka.” Ahogy Berze Nagy Jnos szerint a magyar npmesk egy srgi termszetvallsban gykereznek, melynek tudsa a termszetrl s a vilgmindensgrl szl idtlen blcsessgrl tanskodik, ugyangy lehet kzel jutni ehhez a tudshoz a npmvszet szimblumainak megrtsn keresztl.

Ezrt beszlhetnk gy a npmvszetrl, mint a magyar np szakrlis mvszetrl. A mvszet clja, hogy az ember a lnyegltst megrizze s segtse, hogy ne vesztse szem ell a rendet s a ltfeladatt, az let lehetsgeit. Ez a mvszet szakrlis mvszet, a ltezs transzcendens arculatra figyelmeztet s emlkeztet. A mvszet nem kzvetlenl ad hrt errl, hanem kzvetve, szimblumokon keresztl. Az a mvszet szakrlis, melynek formi a szellem idtlen tartalmt tkrzik vissza. A felhasznlt szimblumok vgs lnyegt nem ismerheti mindegyik kzmves, egyedl a mintkat tovbbad s a megformls szablyait elr hagyomny az, mely a formk szellemi hitelessgt garantlja. Az a kzmves munka pedig, amely alapjban vve a kozmikus valsgot tkrzte vissza, valdi rtuss, szakrlis cselekmnny vlt. „A vallsos ember szmra a vilgnak mindig termszetfeletti slya van, vagyis hogy benne a szakrlis egyik formja nyilatkozik meg. A kozmosz minden darabja »ttetsz«. A r jellemz ltmdban a lt s ezltal a szent valamilyen sajtos struktrja rvnyesl. A vallsos ember szmra a szakralits a lt tkletes megnyilatkozsa. A kozmikus szakralits megnyilvnulsai bizonyos fokig smegnyilvnulsok; az emberisg legtvolabbi vallsi mltjban trtntek s a trtnelem ksbbi jtsai nem voltak kpesek megszntetni ket.”

A szakrlis mvszet azt jelenti, hogy a dsztett trgyak dszei nem csak dszek, hanem legalbb egyenrtkek a trgyak gyakorlati hasznossgval. A trgyak ppen azltal hasznlhatak igazn, hogy ezek a dszek tbbletjelentst, tbbletfunkcit biztostanak nekik, illetve biztostjk azt, hogy a trgy hasznlata kzben megszlessen a harmnia is a szakrlis renddel. A mintk, szimblumok minsgileg megvltoztatjk, megnemestik az anyagot s a formt, ttrik a htkznapisgot, a ltfenntarts szksgszersgt, a profanizld krnyezetet s utat nyit a szent, az igaz, az rk fel. A termszettel kzssgben l ember szmra a vilggal val rend, a vilg rendjbe val gyazds pedig mindenek fltti cl volt, hiszen ez biztostotta lte rtelmt. Ez az elsdleges, ez a legfontosabb az letszksgletekhez, csak ezt kveti az olyan individulis s idleges szksgletek figyelembe vtele, mint az zls vagy a divat – s ezek csak az utbbi vszzadokban jtszottak szerepet.

A szakrlis ignnyel kszlt trgyak ornamentikja nem rzki, hanem szellemi lmnyt nyjtott. A kzmvessg clja nem (pusztn) hasznlati trgyak ellltsa volt, hanem olyan trgyak, amelyek a szp mellett az igazat is kzvettik. Ezt olyan trgyak ksztse kvette, amelyek vagy mr csak hasznosak voltak, de nem szmtott a szpsgk, illetve vagy csak szpek voltak, de mr nem hasznosak, nem hasznlhatk. Elbbiek a kzmipar termkei, utbbiak a falra akasztott tnyrok vagy rosszabb esetben a giccs kategrijba tartoznak. A szpsg s a hasznossg egyttese igazn csak a design fontoss vlsval jelent meg jra, ez azonban mr nlklzi a szakrlis tartalmat. Ha a mvszet csak a szpsgrl szlna, akkor a npmvszet mintit valban csak dszeknek nevezhetnnk, mvszeti elemeknek, ornamentiknak. Ennl azonban tbbrl van sz. A szimblumok mindig egyttesen hordoznak igazn rtelmet, egytt olyan mondatot alkotnak, amely mgtt mtosz, si vilglts s vilgmagyarzat trul fel.

Ezt a nyelvet ma mr alig rtjk. Nem rtjk egy trgy rtkt s hasznlati cljt sem addig, amg ezt a nyelvet nem rtjk s a nyelv ltal kzlt zenetet legalbb meg nem sejtjk.Nem csak a mvessg hatrozza meg teht a npi iparmvszek ltal alkotott trgyak rtkt – azok akkor teremtenek ktelket az ember s termszetes krnyezete kztt, ha lv teszik a npmvszeti jelrendszer jelentsszintjeit. Nem csak azrt nem mindegy, hogy milyen trgyak kztt ljk letnket, hogy szp, harmonikus krnyezetet teremtnk-e magunk kr, hanem azrt sem, mert ezek gy is hathatnak rnk, hogy a szimblumokon keresztl az egsz rzett biztostjk, amely nlklzhetetlen az ember lelki egszsghez. A npmvszet kpi kifejezsi tjain rkez zenet emberi mivoltunk legmlyn kell megrintsen minket. gy vlhat szmunkra is zenettel s szellemmel teltv egy festett btor, egy faragott mngorl, vagy egy napos-holdas hzorom. A vilgegyetem kozmikus eri, a Nap, a Hold, a csillagok ugyangy megjelennek itt, mint a vz, a szl hullmvonalai, a buja let rgyez, sarjad, elgaz, kivirgz indamotvumai, vagy a gyakorta szvet formz nvnyi levelek, a klnfle gymlcsk, llat- s emberstilizcik szmtalan vltozata, st egymsba val tmenete. Nem res dsztmnyek, nem puszta formk ezek sem, hanem egytl egyig olyan kozmikus analgik ismerett nemzedkrl nemzedkre kzvett, archetipikus szimblumok, jelrendszerek, amelyek az embert sz szerint minden lpsben a teremtett vilgba val szerves beletartozsra, a termszetire s trsadalmira mg nem klnvlasztott krnyezetvel szembeni oszt(hat)atlan ktelezettsgeire figyelmeztettk.

Miknt egyes trk npeknl, gy a magyar npmvszetben is megtallhat a szent dsztmintk kategrija. Nemcsak eszttika, hanem etika s religi is tartalma ezeknek a mintknak: nemcsak harmnit hordoznak, hanem tudst is, a rend megteremtsnek s az ghez val „visszakapcsolds” mikntjnek tudst. s mg valamit: ert, varzsert – mert ezek a trgyak a mgikus gyakorlat rszei is. Ennek az ernek a behvsa a mestersg misztriuma, az igazi mestersgbeli tuds. Ezzel a tudssal lehetett az isteni mintt megjelenteni a trgyban. Ezek a trgyak nem munka, hanem rtus s varzsls rszeknt szlettek. Ahogy a termszet helyei, trgyai kzl nmelyik ert hordoz, gy az ember ltal teremtett trgyak kztt is vannak szent ervel teltettek. Ezt a szent ert bele is lehet hvni, vonni a trgyba akkor, ha alakjval vagy a rajta kialaktott mintkkal, dszekkel, legtbbszr az analgis mgia rvn megidzi.

A mgikus-szimbolikus gondolkods thatotta az emberek mindennapi lett. A mgikus gondolkods s a mvszet mg kart karba ltve, sztvlasztatlanul mkdtt a ltezsben. Egy trgy ksztsekor vagy hasznlatakor ne jelent volna meg? A Somogy megyei honfoglalskori vaskohk feltrsakor talltak pldul olyan spot, amelyre rovsrssal rtk: „Fjjk”. De nem csak varzsmondsokkal segtettk, hogy sikeres legyen a cselekvs, hanem a vsett, karcolt, festett mintk is azt a cl szolgltk, hogy az eszkz hatkonysgt a mgia is segtse. Idzzk csak itt a jelensgek nhny jellegzetes pldjt! A dszesre faragott szkelykapuk kt oldals oszlopa nemegyszer ember formj kapublvny, amelyben a hz vdszellemei lakoznak. A miskakancsk eredetileg ldozati, a halotti toroknl hasznlt ednyek, res emberformjuk, a kt sjtssor kztt kzpen tekerg, felksz zld kgy, a vgtelen jele, a dolmnygombok ltal jelzett ht szint arra is plda lehet, hogy az archetpusok korbbi elzmnyek nlkl is megjelenhetnek, hogy kifejezzk az ember lelki-szellemi lehetsgeit. Folytathatnnk a sort, rszletesen elemezve az jjszletst jelkpez hmes tojsok stilizlt, ismtlssel geometrikuss vlt, eredetileg kozmikus (Napot, Holdat, csillagokat jelkpez) elemeit, a szttesek mintit s kompozciit. Hasonlkppen a szimbolika si kellktrbl maradt fenn pldul a hallra utal, az elszll lelket jelkpez lepke, amely a hmzmvszet motvumkincst gazdagtja.

Hosszan rszletezhetnnk, mit jelentenek a lportart szaruk kzpontjnak – ahol az agancs hrom ga tallkozik – egyik fellett dszt mrtanias, karcolt mintzatok: a frfiarc napkorong (svasztika), az letfa kis Nap-brkkal, krltte a forg rozettk, a holdsarl szarvasbikval, a krtnc brzols, a korons oroszln. m mr az anyag kivlasztsa is fontos volt a ksztjnek a sikeres s szerencss vadszat rdekben: „Az agancs lportartk esetben az agancs jelkpes rsze lvn a szarvasnak, a „pars pro toto” elve alapjn mr a rsz birtoklsa is segti az llat elejtst”. Nem lehet figyelmen kvl hagyni egy-egy trgynl azt az si, analogikus vilgltsbl fakad ismeretet, hogy az gi eredet tzzel edzett vas gonoszelhrt erej, a faragott fa pedig az letfa, a rgi ldozati szertartsokban szent faknt, az sk hitben a lelkek tjaknt megjelen, fldet ggel sszekt vilgfa „rsze”, amely Boldogasszony v-vd erejt kzvetti.

Ezekrl most nem esik rszletesen sz. Amire rdemes kitrni, az a nvnyi ornamentika, amely a mvszetnek vezredekig archetipikus eleme volt. A nvnyhez hasonlan, amely maga is egy malkots, a nvnyi elemekbl ll motvumok egysges ornamentumm komponlsa nmagban is l, alkot folyamat, szabad formlds, s szemllje szmra a jelents is gy bomlik ki, mint ahogy egy nvny n: lettel telik meg, teremtdik. Az ornamentika maga is szimblum: ebben az rtelemben nem a dsztsrl szl, hanem a folytonossgrl, hiszen fizikai s szellemi rtelemben egyarnt a kultra folyamatossgt biztostotta. A nvnyi ornamentika a szakralits rvnyestsre, az si vilg, a paradicsomi llapotok harmnijban val felolddsra htoz trekvst jelzi, bren tartja a termszethez val kapcsolds, a termszeti rend velnk szletett ignyt s lehetsgt.

A nvnyi ornamentika legfontosabb motvumai s kompozcii az kori kzel-kelet bronzkori civilizciiban jttek ltre a Fldanya termkenysgt, teht a nvnytermeszts eredmnyessgt, avagy a nvnyknt, faknt is brzolt istenn ldst clz mgikus-kultikus szereppel. A magyar kultra egyik megrzje volt ennek a rgi hagyomnynak. Hoppl Mihly az ornamentika trtneti folyamatossgt is bizonytotta a honfoglalskori tarsolylemezek „inds-palmetts” stlusval, letfamotvumaival, az vveretek, szjvgek virgmotvumaival. A stilizlt nvnyi elemekbl sszetett alapkompozci rendszerint egy biztonsgot ad tbl (szvbl, virgkorsbl) kiindul, ritmikusan hullmz, szabadon kanyarg indra pl, ennek hajlataibl nnek ki apr szrakon, szimmetrikusan a levelek, virgok, amelyek mindig felfel nznek, a lehajls ugyanis az elmlst jelkpezn.

A leggyakoribb, klnsen rgi, si hiedelmekre visszavezethet nvnyi dsztelem az letfa, amely az let folyamatossgra, a termkenysg ltal biztostott rk megjulsra irnytja a figyelmet. Megjelenik hmzseken, faragsokon, kopjafkon s srkveken, llatgygyt kencss szarudoboz karcolt dsztmnyeknt. A szakirodalomban ezt a jeltpust tbbnyire „virgtnek” nevezik, mivel tvesnek tartjk, hogy az letfa kpzetvel trstsk, ilyen jelentstartalmat ugyanis az eurpai parasztsgnl nem mutattak ki s egybknt is mr a Kr. eltti vezredben „elenyszett a kultikus tartalom”. Erre ppen a magyar npi dsztmnykincsben elfoglalt kzponti helye cfol r, hiszen a magyar hagyomnyban lnken lt a n-nvny sszefggs ismerete, az letfa, mint a teremts, teremt er, a ciklikusan megjul rk let jelkpe. A nt elssorban nvnyi attribtumokkal, legfkppen virggal egytt brzoltk. A psztorfaragsokon a leny virgot tart kezben, tnyjtja a legnynek, hiszen a virg a szerelem si jelkpe is. A prokat kerek vagy ngyszgletes virgkeretbe helyezik a faragk, mintegy a szerelem kertjt jelkpezve.

Hoppl Mihly a szerelmi ajndkok trgycsoportjt, a legny ltal a vlasztottjnak jegyajndkba adott mngorlkon, sulykolkon s guzsalyokon tallhat faragott, vsett jeleket etnoszemiotikai megkzeltssel elemezve kimutatta, hogy ezeken a tulipn a lenyt jelkpezi, a szv a legnyt jelenti meg. Ezek a trgyak elssorban teht nem hasznlati trgyak voltak s mint a kt nembeli fiatalok kzti szerelmi kapcsolat s egybekelsi szndk nyilvnos jegyei, valamint sttuszszimblumokknt nem pusztn trsadalmi s dekoratv funkcit kaptak, hanem minden vsett dsztelemnek: a hrmastulipnnak, az egymsnak fordtott pros szilvamagnak, fenygnak, rzsnak jelentse s jelentsge van. A tulipnba pldul gyakran szilvamag kerl, gy lesz a tulipn a ni szemremtest, a mag pedig a termkenysg szimbluma. A szv megjelenhet a frfi lbai kzt is, s arra is van emlknk, hogy szvet virgg tovbbfejleszt motvum neve „tks” volt. me, egytt egy jelrendszer: e jelek egytt szerepeltetse szerelmi zenetet hordoz, st: az ajndkoz szndka szerint biztostja a vgyteljest szerelmi varzsls sikert.

Az a tny, hogy a tulipn s a szv megjelennek a szerelmi ajndkok mellett psztortlkk, borotvatokok, kariksostorok, hmzsek dsztseknt is, st festett templomi famennyezeten is, arra utal, hogy ez a jelegyttes nemcsak a szerelmi varzsls eszkztrba tartozott s nem pusztn a termkenysgrl szlt, hanem magasabb rtelmt is kereshetjk. A tulipn sokszor az letfa brzols rszeknt jelenik meg, s mivel az letfa Boldogasszonyt jelkpezi, ez esetben mr nem a vgyott n megjelentje a tulipn, hanem ltalban a ni teremt er, amit a pogny hagyomnyban Boldogasszony testestett meg. A tulipn pedig mindig az letfa cscsn nylik, az g fel, teht ennek spiritulis dimenzii is feltrhatk: az letfa tetejn kinv, kinyl virg a llek vilgra, g fel trulst jelkpezi. Milyen igaza van annak a dunntli psztornak, aki ezt mondta: „Az az igazi virg, ami nem terem, amit valaki kigondol”!

A jelents s zenet a kpi, mgikus gondolkodssal sszhangban alakult ki s gy az si hitvilgba avat bennnket. A npmvszetbe foglalt mitikus jelkpeink a hajdani mitologikus gondolkods, egy egysges hiedelemrendszer egyes elemeit riztk meg. A jelkpek si tartalmt a np idvel taln elfelejtette, de formit hagyomnyaiban konzervlta, mgpedig gy, hogy az rt szemek lttra a mintk, formk, motvumok, szimblumok sztlan, de megszlthat kincse, a szimbolikusan megfogalmazott zenet, a virg- s llatalakokba, nvnyi kompozcikba rejtett si szellemvilg s tuds lv vlhat.

Tbb ezer esztendn t alakult az a kincs, tuds, mveltsg, amely a magyarsg, mint sajtos s sszetveszthetetlen szellemi jelensg anyagi kultrjban kialakult s megrzdtt mind a mai napig, s amely tbbek kztt a npmvszetben rt el hozznk. Nemzedkek tehetsge, alkotkedve, lelemnyessge lt testet egy-egy a mai mesterek ltal ksztett trgyban is, gy azokon keresztl seinkkel tartjuk a kapcsolatot. A hagyomny megrzs s tads. A tovbbads minti, mozdulatai rzdtek meg a magyar npmvszetben. A kz mozdulatain keresztl rkld anyanyelv. A szv nyelve.

 

forrs: inco/Csrg Zoltn/magyarno.com

Rovatok: 

Hagyomny

 

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
A Tndrsziget misztikus laki
 
Tndrsziget
kptra
 
RDEKESSGEK
 

Legkedvesebb verseim
 
FILMEK
Hitrl, Szeretetrl
 
Legkedvesebb Oldalaim
 
A Sziget tristinak
szma
Induls: 2011-03-11
 
 
www.tundersziget.gportal.hu PageRank
 

 

 
WEBICON
 

 

 

 

 

 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros